Educar per a ser part de la societat

By 7 juny, 2017Notícies

Els experts nacionals i internacionals que s’han donat en les IV Jornades Internacionals de Diversitat de Florida Universitària han coincidit en la necessitat d’educar al conjunt de la societat per a aconseguir una integració total perquè aquestes persones siguen part d’ella.

Un dels punts clau d’aquestes jornades ha sigut el feminisme gitano. A través d’una taula redona, Carla Santiago ha parlat de les seues experiències com a mediadora social en el sector 6 de La Canyada Real de Madrid, l’àrea més desfavorida del barri, on resideixen diversos clans dedicats al narcotràfic.

En el sisè sector viuen prop de 150 famílies i està afectat per problemes mediambientals que fan inviable la seua habitabilitat. Aquest tram de La Canyada també és el més afectat pel tràfic i el consum de drogues. L’experiència de Carla Santiago en la zona li porta a assegurar que el principal objectiu que cal aconseguir és “educar a dones i homes, no perquè s’integren en la societat si no perquè formen part de la societat”.

Mètodes disruptius

La integració en les aules i qualsevol aspecte de la vida quotidiana, porta als professionals de l’educació a repensar els mètodes i les tècniques que poden ajudar a la consecució dels seus objectius.

Per açò, s’han desenvolupat tallers per difondre l’ús de la metodologia desenvolupada en el projecte design thinking +LEGO® + B-Canvas, en els quals s’ha tractat la gamificació en l’aula i en la vida. “Cal desmitificar el concepte de que jugar és una cosa i aprendre és una altra molt diferent. Cal portar el joc a la vida quotidiana com a fórmula transformadora del món”, van assegurar els experts.

Els professionals també han assistit a un taller de dansa contemporània, on s’ha treballat la cerca i la creació corporal. “Coneguem el nostre cos per a poder ensenyar als xiquets a conèixer el seu”, han indicat.

Entre les activitats organitzades també destaca “Explica’m la teua experiència!” , en la qual diferents professionals han desenvolupat propostes disruptives per a treballar, entendre i transformar el nostre entorn. Un dels exemples és Aira, sent dins una coseta, un conte que va escriure Yasmín López després d’una experiències de pràctiques viscuda en el CAES La Santa Creu de Mislata. Els xiquets i xiquetes tenen sentiments: alegria, tristesa, ira, temor… però no saben posar-los nom. A través d’aquest conte, una mare li diu a la seua filla -una monstrueta anomenada Aira- com es diuen aqueixos sentiments que té.

Innovació social

Road4world és un altre projecte d’innovació social. Es tracta d’una família que viatja per tot el món per a conèixer projectes socials i després transmetre’ls a la societat. “L’educació és la primera baula d’una cadena en la qual tots participem, conscients o no. Cada acció que realitzem des de Road4world, mira cap als xiquets i joves i estem absolutament compromesos amb la transformació de la societat”, han assegurat.

La clausura d’aquestes IV Jornades Internacionals de Diversitat ha estat a càrrec de Fernando Hernández, de la Universitat de Barcelona. El catedràtic de Belles Arts ha exposat la importància de les xicotetes coses, de l’art de les coses quotidianes. “Podem utilitzar les coses del dia a dia per a fer art, per a explicar una altra història sobre elles. Així, aquests objectes ens explicaran altres històries”, ha explicat.